Dalton

Dalton

Onze school is een Daltonschool. Wij werken volgens de Daltonvisie, maar wat is Dalton? Daltononderwijs heeft een aanpak waarbij we onderwijs afstemmen op de behoeftes, interesses en competenties van ieder kind. Het onderwijs is adaptief, dat betekent dat we het onderwijs afstemmen op de behoefte van leerlingen, omdat alle kinderen verschillend zijn. We zien de school als een veilige plek waar kinderen kunnen oefenen, groeien en waar het maken van fouten deel uitmaakt van het leerproces.

Ieder kind is anders

Sommige kinderen hebben bijvoorbeeld meer instructie nodig dan andere. Het is belangrijk te begrijpen dat kinderen in hun eigen tempo leren en dat ze aan verschillende doelen werken die aansluiten bij hun individuele behoeften. Wij zien de school als een oefenplek voor kinderen om zichzelf te ontwikkelen en te ontplooien. Fouten maken mag op een Daltonschool, omdat je daarvan juist leert!

Onderwijs en persoonlijke ontwikkeling

Wij streven naar een evenwicht tussen de persoonlijke ontwikkeling van de leerling en de maatschappelijke verwachtingen van onderwijs. We willen dat elk kind zich op verschillende vlakken ontwikkelt - cognitief, creatief, sociaal en persoonlijk.

‘Je ziet de Daltonvisie terug in onze kernwaarden. Samenwerken begint bij ons al in kleine werkvormen bij de kleuters. En in de bovenbouw hebben wij keuzewerk waarbij kinderen zelf het lesprogramma een stukje mogen bepalen.’
– Directeur Alwin  

De vijf kernwaarden van het Daltononderwijs

Met deze kernwaarden geven wij richting aan ons onderwijs, iedere dag weer:

1. Vrijheid in gebondenheid/ verantwoordelijkheid

Wij stimuleren leerlingen om hun taken zelf te plannen en haalbare doelen te stellen. Dit maakt hen actief betrokken bij en verantwoordelijk voor hun eigen leerproces. Daarnaast maken we de kinderen bewust van zichzelf, van hun omgeving en van elkaar. Kinderen krijgen huishoudelijke taakjes, werken samen met verschillende maatjes, ruimen afval op in de buurt of maken een uitstapje naar bijvoorbeeld een theater of moskee.

2. Zelfstandigheid

Omdat kinderen verantwoordelijk zijn voor hun eigen leerproces, maken zij steeds zelf kleine beslissingen. “Wat ga ik leren, hoe ga ik het aanpakken, wanneer ga ik wat doen, heb ik hulp nodig of niet?” Leerlingen gaan zelfstandig aan het werk, denken na bij problemen die zij tegenkomen en proberen deze problemen op te lossen. Onze leraren coachen hierbij.

3. Samenwerken

De Klipper is een plek waar leerlingen het samenwerken kunnen oefenen. Kinderen leren met elkaar omgaan en weten hoe ze anderen kunnen helpen. Dat zorgt voor begrip en respect voor elkaar. Door met maatjes te werken, leren kinderen steeds een ander maatje kennen. Om samenwerken te faciliteren, hebben we op onze locaties fijne treinzitjes in de gangen, waar kinderen prettig samen kunnen werken.

4. Reflectie

Wij laten kinderen nadenken over de keuzes die zij elke dag bewust en onbewust maken. Ze leren zichzelf dan echt kennen en kunnen zo hun gedrag of ontwikkeling bijsturen. De leraar gaat in gesprek met de kinderen over hoe het gaat, hoe het samenwerken verloopt, hoe de doelen ervoor staan. Kinderen kijken zelf hun werk na, zodat zij direct feedback krijgen op hun taken. Zo weten ze meteen wat ze goed doen, en wat ze nog kunnen oefenen.

5. Effectiviteit

We leren kinderen om hun onderwijstijd zo effectief mogelijk in te zetten, door ze verantwoordelijkheid en zelfstandigheid te geven, en door ze samen te laten werken en te reflecteren. Zo blijft er meer tijd over voor persoonlijke ontwikkeling.

Meer informatie over het Daltononderwijs, de kernwaarden en op welke manier wij hieraan invulling geven, lees je in ons Daltonhandboek.