Volgen van ontwikkeling

Volgen van ontwikkeling

We volgen onze leerlingen, om te zien hoe zij zich ontwikkelen en zo te controleren of ons onderwijs effectief is. Dit gebeurt in de groep waarin je kind zit. Hiervoor gebruiken de leerkrachten verschillende hulpmiddelen:

Observatiesystemen (Bosos)

In groep 1 en 2 brengen wij de ontwikkeling van je kind zorgvuldig in kaart. Dit is het begin van de verdere groei van je kind bij ons op school. Met de methode Bosos observeert de leerkracht je kind op een speelse manier. Dit geeft inzicht in wie je kind is en wat hij of zij kan, zodat de leerkracht de juiste spelletjes en taken kan geven aan je kind. In de toekomst willen wij overstappen op het observatie systeem voor de kleuters van IEP.

Methodegebonden toetsen

In de groepen 3 tot en met 8 observeren wij de leerlingen tijdens de lessen en zien we zo hoe het gaat met de oefenstof. Leerlingen kijken bij ons zelf hun werk na, zo hebben zij als eerste zicht op hun eigen ontwikkeling. De leerkracht begeleidt de leerlingen hierbij en bespreekt met de kinderen de voortgang van hun werk. Aan het einde van een thema volgt een methodegebonden toets om te toetsen of leerlingen de lesstof beheersen. Is er extra oefening of instructie nodig? Dan pakt de leerkracht dit samen met de leerling op.

Methode-onafhankelijke toetsen IEP

Vanaf groep 3 tot en met midden groep 8 nemen wij IEP-toetsen af. De IEP-toets is goedgekeurd door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Deze toets meet de verplichte vaardigheden lezen, taalvaardigheden en rekenen op een manier die de kinderen vertrouwen geeft in hun eigen kunnen.  

Bij IEP staan hoofd, handen en hart centraal, dat betekent dat IEP verder kijkt dan alleen de cognitieve ontwikkeling en ook de sociaal emotionele ontwikkeling volgt, dat vinden wij uitstekend passen bij ons onderwijs.

Volgsysteem voor sociaal-emotionele ontwikkeling (IEP)

Sociaal-emotioneel leren gaat over kijken naar jezelf, hoe je vriendschappen en relaties vormgeeft en hoe je leert in het leven. Vaardigheden voor nu en in de toekomst, die wij aanleren via de methode Kwink. Met Kwink richten we ons op een positieve, veilige groep zodat we problemen voorkomen (preventie). We volgen de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen in IEP.

De gegevens uit onze leerlingvolgsystemen gebruiken we ook om ons eigen onderwijs te analyseren. Zijn er andere lessen nodig? Is er voldoende instructie? Welke onderwerpen hebben extra aandacht nodig? Wat speelt er in de groep? Hierop passen we ons onderwijs weer aan.