Aandacht voor talent

Aandacht voor talent

Als Daltonschool kijken we naar wat een kind kan. Je kind groeit bij ons door het vergroten van verantwoordelijkheid en zelfstandigheid. Zo zien kinderen wat hun talenten zijn en hoe ze hierin kunnen groeien. Ook leert het kind hulp of ruimte te vragen voor dingen die nog ontwikkeling nodig hebben. De bijzondere vorm van de weektaak helpt hierbij. Kinderen krijgen bij ons een stukje vrijheid om te kiezen met welke taken ze aan de slag gaan en houden zelf hun doelen in de gaten. 

Daarnaast bieden wij extra’s voor kinderen, hierin onderscheiden we ons van andere scholen. Bijvoorbeeld ons bewegingsonderwijs, begaafdheidprogramma’s of ondersteuning met een groeimindset.

‘Ik heb autisme en dat is niet altijd makkelijk. Maar op De Klipper houden de leraren daar rekening mee. Hier kan ik gewoon lekker mezelf zijn.’
- Sem, groep 7

De Klipper_25.jpg

Sportfolio: van bewegen word je lekker fit! 

Motorische ontwikkeling is cruciaal voor kinderen, daarom gebruiken wij 'Sportfolio'. Wanneer kinderen sporten, ervaren ze succes, wat positief bijdraagt aan verschillende sociale aspecten zoals samenwerken, zelfvertrouwen, omgaan met teleurstellingen en aanpassingsvermogen. Elk kind is uniek, en dit geldt ook voor de motorische ontwikkeling. Met de juiste begeleiding kunnen kinderen zich echter op hun eigen niveau verder ontwikkelen.

Motorische en sociale doelen

We bepalen samen met de kinderen wat ze al kunnen, wat ze nog willen leren en welke ontwikkelingsstap ze vervolgens kunnen maken. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om schommelen op ringen, tikkertje spelen of samenwerken en leiding nemen in het spel. Het kind is zelf verantwoordelijk voor zijn of haar ontwikkeling, en het sportfolio is een hulpmiddel om te groeien of grenzen aan te geven. De kinderen bewegen tijdens de gymles, in de klas en buiten op onze schoolpleinen.

Dokhaven: meer theoretische of praktische uitdaging voor je kind

Dokhaven is ons speciale programma voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Vind je dat je kind theoretisch meer uitdaging nodig heeft? Dan kan je kind terecht bij Dok 9, voor cognitief begaafde kinderen. Zien we dat je kind praktisch uitgedaagd mag worden? Dan hebben we Dok 10, voor praktisch begaafde kinderen. Bij Dokhaven willen we kinderen in hun eigen kracht zetten.

Werken aan je persoonlijke ontwikkeling

Bij Dokhaven, net als op een dok waar boten worden gemaakt of gerepareerd, werken leerlingen aan hun persoonlijke ontwikkeling, hun vaardigheden en talenten. Wat een kind nodig heeft, is voor elk kind anders, daarom is er Dok 9 (hoofd) en Dok 10 (handen). Het zijn onze 9e en 10e groep naast de reguliere groepen 1 t/m 8. Bij Dokhaven ontmoeten leerlingen gelijkgestemden, wij merken dat ze dat erg fijn vinden.

Dok 9 - meer voor je hoofd

Voor sommige kinderen is het reguliere programma in de klas te makkelijk. Zij krijgen van hun leraar dan verdiepende of verrijkende lesstof. Is dit niet genoeg, dan is Dok 9 een uitkomst. Kinderen leren van en met elkaar lesstof op te pakken die echt uitdagend voor ze is, onder begeleiding van onze specialist begaafdheid. Ze kunnen hier sparren met gelijkgestemden (peers) en gaan in gesprek over hun begaafdheid. Dit zorgt voor her- en erkenning bij leerlingen en een betere kijk op jezelf en anderen. Dat helpt weer tijdens de dagelijkse gang van zaken in de reguliere klas.

Leren leren

Als de lesstof moeilijker wordt, loopt een leerling soms tegen frustraties aan. Voorheen was immers alles vrij makkelijk. Wat doe je als je een som niet gelijk kan oplossen? Geef je op, word je boos, zet je eindeloos door of vraag je om hulp? Wat is je mindset? Hoe sta je tegenover leren? Met de methode 'leren leren' gaan leerlingen aan de slag met hun denkproces.

Deelname aan Dok 9 gebeurt in overleg met de leerkracht, intern begeleider, onze specialist begaafdheid en ouders.

Dok 10 - meer met je handen

Voor kinderen die praktisch aangelegd zijn en moeite hebben om cognitief bij te blijven, is er Dok 10. Vaak krijgen deze kinderen al ondersteuning in de klas of buiten de klas. Al dat extra leren heeft soms een beperkt resultaat, terwijl er veel van het kind wordt gevraagd. Deze kinderen hebben behoefte aan een andere manier van leren dan wat het reguliere lesprogramma aanbiedt. Een praktische manier. Bij Dok 10 worden kinderen uitgedaagd om op een praktische manier de lesstof te verwerken. Denk bijvoorbeeld aan het samen bakken van een taart waarbij taal, begrijpend lezen, sociaal-emotionele ontwikkeling en rekenen aan bod komen.

Onze krachtpatsers

We benadrukken de talenten van kinderen en hoe ze deze kunnen inzetten om succeservaringen te bereiken. We kijken ook naar de vaardigheden die nodig zijn om zichzelf continu te ontwikkelen. We werken met "breinkrachten": startkracht, stopkracht, onthoud-/doekracht, buigkracht, doorzetkracht, spiegelkracht, gevoelskracht, plan-/regelkracht, tijdkracht en aandachtkracht. Kinderen krijgen zo een beter inzicht in hun eigen manier van werken en denken en wat ze nodig hebben om verder te komen. 

Deelname aan Dok 10 gebeurt in overleg met de leerkracht, intern begeleider, onze specialisten Dok 10 en de ouders. De leerlingen gaan 1 dagdeel per week naar Dok 10.